Blog Post

LØST: Feil: QuickPay - gjelder nettbutikker

Skrevet av: Torbjørn Z. Bergen
Publisert dato: 4. juli 2023

Feilen er løst!

Benytter din nettbutikk fra oss QuickPay som betalingsmetode?

Da kan du oppleve feil på enkelte ordre, men vit at alle betalinger går gjennom som normalt.

Finn mer informasjon her:

Det har oppstått en feil med integrasjonen mellom QuickPay, som er vår betalingsleverandør for Vipps, Apple Pay, Visa og Mastercard - og systemet vi benytter for å levere de fleste av våre nettbutikker.

QuickPay er orientert om feilen, som gjelder flere av QuickPays brukere, feilen har altså ikke oppstått hos oss.

Det jobbes aktivt for å finne en løsning. For nå er det dessverre ikke oppgitt noen rettetid, men vi følger opp saken aktivt.


Feilen oppleves først etter at kunden har plassert en ordre. Når ordren er plassert, får kunden beskjed om at ordren ikke kan gjennomføres grunnet en feil med betalingsløsningen. Likevel blir en ordrebekreftelse generert, både til deg og til kunden - begge merket med betalingsstatus "kansellert".

Men - ordren går faktisk gjennom hos QuickPay, orden blir "bare" plassert med feil status.


Løsningen inntil videre er som følger:

Dersom en ordre får et ordrenummer/ordrekode (kommer opp i ordrelisten din), vil den mer enn 99% sannsynlig være betalt, selv om den står som kansellert. En ordre som ikke ville gått gjennom, ville ikke fått status kansellert - den ville ikke blitt lagt i listen i første omgang. Ønsker du å bekrefte at betalingen faktisk har gått gjennom, logg inn på QuickPay og sjekk at orden finnes der. Du kan også ta kontakt med Zareus på 61311000 for bistand.


Merk manuelt ordren fra "kansellert" til "betalt", og behandle deretter ordren på vanlig måte.  Når du markerer ordren som betalt, vil en ny ordrebekreftelse med oppdatert status bli generert og sendt til kunden automatisk. Enkelte kan oppleve at kunder forsøker å plassere samme ordre en gang til. Da refunderer du duplikatet i QuickPay og merker denne som "cancelled" og "refunded" i nett-admin. Med dette vil også din lagerstatus holdes korrekt oppdatert.


Igjen, det er altså ikke betalingen det er noe galt med, det er kommunikasjonen i systemet.


Vi beklager sterkt de ulempene dette medfører, og lover at vi har høy prioritet på å finne en løsning. Vi håper alle systemer er tilbake til normal drift innen kort tid, og takker for tålmodigheten. Denne siden oppdateres med siste tilgjengelige informasjon.

Har du spørsmål, skriv til kontakt@zareus.no eller ring 61311000.


OPPDATERINGER:

Mandag 5. juli: Første feilmeldinger inn fra kunde, feil meldt videre.
Tirsdag 6. juli: Nye feilmeldinger inn fra flere kunder. Konstatert fellesfeil. Meldt videre med høy prioritet. Mottatt beskjed om at feil er registrert, og at det jobbes med løsning.

Onsdag 7. juli: Feilkilde er lokalisert, problemet stammer i integrasjonen mellom systemene. Feilen har fått høy prioritet, og arbeides aktivt med. Vi får løpende oppdateringer hva gjelder status på feilen. Dessverre er ingen konkret rettetid oppgitt pr. nå.

Onsdag 12. juli: Feilen er rettet, og alle tjenester er tilbake til normal drift. Takk for tålmodigheten!

Av Torbjørn Zareus Bergen 28. januar 2025
Vi får i disse dager mange henvendelser fra kunder som har fått beskjed fra datamaskinen sin om at det er på tide med en oppgradering til Windows 11. Hva bør du gjøre - og hvordan kan vi hjelpe deg?
Av Torbjørn Zareus Bergen 30. november 2024
Julegata er åpnet, vinduene er pyntet, og nå går dagene fort frem mot jul.
Av Madeleine H. Edvardsen 1. november 2024
Klar for julehandelen?
Se flere artikler
Share by: